Teszt: Loupedeck+ kontroller

Egy ideje nyúzom a Loupedeck legújabb generációját, melyet Loupedeck+ névvel illettek. Íme a tapasztalatok.

El is spoilerezném a tesztet rögtön az elején: a Loupedeck+ nagyon szuper lett, olyan amilyennek az első verziónak kellett volna lennie. Nem véletlen, hogy nem Loupedeck 2-nek hívják (az maga a szoftver 2.0 verziójának a neve szóval lehet a fejekben némi kavarc), hiszen a “+”-verzióval lényegében az első Loupedeck gyermekbetegségeit küszöbölték ki, illetve azt bővítették úgy, hogy méginkább testreszabható legyen. Márpedig egy RAW-feldolgozáshoz használható kontroller esetében az egyik legfontosabb dolog a testreszabhatóság, hiszen ahány fotós, annyiféle workflow, emiatt nem árt,  ha egyedi dolgokat is hozzá lehet rendelni a tekerőkhöz és gombokhoz, nem csak azt, amit a gyártó gondol.

Ezzel persze lehet vitatkozni, kb olyan téma mint a Sony vs. Canon/Nikon, ahol előbbinél a gombokat, tárcsákat testre lehet szabni, utóbbiaknál pedig a gyártó mondja meg, mi mit csinál. Ezt fel lehet fogni úgy is, hogy milyen jó, hogy a Sony testreszabható, mert mindenki úgy állítja be, ahogy szeret használni egy fényképezőt, meg lehet úgy is gondolni, hogy “a Sony képtelen egy jó gépet tervezni, ezért rábízza konfigurálást a felhasználóra”. Nézőpont kérdése ugye. Én az első verziót képviselő társasággal vagyok, és így állok hozzá a kontrollerekhez is. Lehet, hogy elsőre macerásabb, ha nem tesznek mindent a kezünk alá, de később, ha az egyedi interfészt megtanuljuk rutinszerűen használni, kifizetődik.

MRK02032

Fent: régi Loupedeck; Lent: új Loupedeck+

A Loupedeck alapvetően Lightroomhoz lett kitalálva, de a cég tudottan nem akar egy lábon állni, ezért elkezdtek más szoftverek felé is nyitni. A Loupedeck emiatt már támogatja a Lightroom Classic CC mellett az Adobe Premiere Pro CC-t videoszerkesztőt, a Skylum Aurora HDR-t, illetve valamilyen szinten a Capture One Prot is. Megmondom őszintén én csak Lightroommal és Capture One-nal próbáltam, így a másik két szoftvert nem tudom hogyan, milyen módon vezérli. A LR és a C1 között azonban nagy különbség van, de erről később.

Miben különbözik a Loupedeck+ a régi Loupedecktől?

MRK02045

Látszólag csak áttervezték a gombfeliratokat, lett 1-2 új tekerő, és pár új gomb is, de alapvetően ugyanaz, mint a régi Loupedeck.

A gyakorlatban azonban hatalmasat léptünk előre.

Az első és talán legfontosabb, hogy bár a régi Loupedeck kialakítása a lapos gomboknak köszönhetően minimalistább, elegánsabb volt, cserébe viszont szörnyű volt a gombok és a tekerők nyomásérzete. És nem csak érzésre volt rossz megnyomni őket, de előfordult, hogy érzéketlenek is voltak, ezért kétszer is meg kellett nyomkodni, hogy aktiváljuk az aktuális funkciót. No ezt a Loupedeck+ esetében kiküszöbölték, új formájú és új mechanikájú gombokat kapott, melyek nyomásérzete kb olyan, mint a régi, oldscool, magasgombos klaviatúráké, továbbá a gombok magasabbak is, mint a régi verzióban. A tekerők is nyomhatók (ez Lightroomban mindig az adott eszköz resetelését eredményezi), és ezeknek a nyomásérzékenysége, feelingje is megváltozott. A tekerés érzete és a potméterek kialakítása, anyaga nem változott, ugyanaz a finoman mozgó, gumírozott cucc, mint régen. Ezen kívül annyi történt még, hogy a Loupedeck házáról elhagyták az ezüstöt, immáron teljesen fekete az egész alul-felül.

MRK02041

A minőségi változáson túl a gyártó kivett olyan felesleges gombokat, mint például a dupla Zoom gomb, amire abszolúte semmi szükség nem volt, és helyükre programozható Custom gombokat/tekerőket tettek. Ezen kívül a panel kapott még öt egyedileg programozható gombot szerteszét a kontrolleren, van amit C-vel, van amit L-el jelöltek. Ennek nem nyomoztam 100%-ig utána, de úgy láttam, hogy Lightroomban nincs különbség: mind a C, mind pedig az L gombok esetében ugyanaz a hatalmas funkció-lista van, amit rájuk lehet programozni, ellenben a Capture One-nál már van “varia”, például a Ratinggel kapcsolatos funkciókat csak 1-2 Custom gombra engedi programozni, a többire nem.

Ezt majd látni fogjátok, ha kipróbáljátok, picit idegesítő, mert Lightroomban a csillagozás ill. color tagelés tök jól működik (egy nyomásra csillagot/színt ad, újabb nyomásra törli), addig a Capture One-ban csak hozzáadni lehet a képekhez a csillagot/color taget, törölni már csak úgy lehet, ha valamelyik Custom gombra ráprogramozzuk a 0-csillagot, vagy a Color Tag törlést. Azt meg nem lehet akármelyikre sajnos. Na mindegy, azért lehet élni vele.

A tekerők elrendezése és funkciója nemigen változott, annyi az újdonság, hogy a “C1” programozható tekerőt átkeresztelték “D1”-re és kapott egy társat is a túloldalon D2 néven, tehát eggyel több tekerő van a Loupedeck+-on mint a régin. De ez csak a látszat, a gyakorlatban viszont sokkal több, ugyanis lett egy nagyon jó új funkció, amit a Custom Mode nevű gombbal lehet aktiválni. Ez gyakorlatilag olyan, mint a Layer (másnéven Page vagy Profile) váltás a MIDI kontrollereken, ha valaki használt már ilyet, az tudja mit jelent: ha belépünk ebbe a Custom Mode-ba, akkor szinte mindegyik potmétert újra tudjuk programozni, így virtuálisan közel kétszerannyi potméter áll a rendelkezésünkre egy gombnyomásra. Sajnos jelenleg csak az alap potmétereket lehet Custom mode-ban újraprogramozni (azokat amiket normál módban egyébként nem lehet), a többi kezelőszervet (D1, D2, Control Dial + gombok és színtácsák) nem, de lehet ez csak idő kérdése. No és ehhez jön még hozzá az Fn gomb is, ami révén alternatív funkciót tudunk bármely gombhoz vagy tekerőhöz rendelni. Ilyenkor, ha nyomva tarjtuk az Fn-t és tekerjük a potit/nyomjuk a gombot, akkor mást csinál, mint alaphangon.

Programozható kezelőszervek a Loupedecken. Fent: normál módban; Lent: Custom módban

Programozható kezelőszervek a Loupedecken. Fent: normál módban; Lent: Custom módban

Ki lehet jelenteni, hogy a Loupedeck+ kontrolleren a rendelkezésre álló 14 tekerőre a “Custom Mode” és az Fn funkcióváltó gomb segítségével

nem kevesebb mint 50 csúszkát tudunk felprogramozni és külön-külön vezérelni.

Plusz a színvezérlők, ami további 24 Lightroom csúszka, nomeg ugye a gombok…

A színmódosító vezérlők egyébként nem változtak, Lightroomban továbbra is remekül működnek, együtt a Hue/Saturation/Luminosity választógombokkal, ami nagyon okos megoldás volt a Loupedecktől már a kezdetekkor is. Capture One-ban ezekre próbálták ráprogramozni a Color Balance tool színköreit, de egyrészt nem is működik rendesen egy Capture One bug miatt, másrészt amúgyis nagyjából használhatatlan. Azt az eszközt csak valódi golyó-típusú vezérlővel lehet rendesen működtetni, ami a Tangent kontrollereken van.

Működés

A fentiekből immáron kikövetkeztethető, hogy a Loupdeck+ a hozzá tartozó Setup szoftver révén igencsak összetett működésű szerkezet lett. Természetesen ezt a bizonyos szoftvert is folyamatosan fejlesztik, állandóan új fícsöröket, funkciókat pakolnak bele, így amíg az első Loupedeck tesztben gyakorlatilag lehetőségem lett volna leírni, hogy mit lehet a Loupedeckre programozni, addig ma már ez esélytelen, mert annyi programozható funkció van. Virtuálisan 50 potméter és rengeteg gomb, úgy hogy még maguk a potméterek is nyomógombok egyben, mint említettem alapból reset van rájuk programozva, de ezt adott esetben át lehet írni. Ennyi funkciót már megjegyezni sem lehet, szóval a Loupedeck elérte egy frankó MIDI kontroller szintjét azzal a különbséggel, hogy kompakt és könnyű tudott maradni.

Lightroom

A csúszkák vezérlése Lightroomban rendkívül finoman működik, sőt már más-más funkciókra képes a Library és Develop modulokban, illetve Crop módban. Utóbbiban még mindig zseniális, hogy a képet a tárcsamozgatásra nagy léptékben forgatja a Loupedeck, az Fn-gombot nyomva tartva pedig nagyon finoman, sőt már Crop preseteket is programozhatunk a P1-P8 gombokra, amik rögzített oldalarányok. Így ha például egy drónnal készült sorozat 4:3-as képeit szeretnénk összefűzni egy DSLR-rel készült sorozat 3:2-es képeivel akkor ezzel a módszerrel elég gyorsan fog menni. Sőt Crop módban a tekerőkkel még effektíve croppolni is tudunk, ld. az alábbi videón.

Többen panaszkodtak már, hogy a Loupedeck szoftverében régen lehetett állítani a tekerők, pontosabban a hozzájuk tartozó Lightroom csúszkák mozgatásának érzékenységét, finomságát, de ez eltűnt egy ideje. Ez nem a Loupedeck+-nak köszönhető, hanem annak, hogy a cég egy rövid időre kivette ezt a funkciót, mert a felhasználókat némileg összezavarta a működése. Ígéret szerint azonban még idén visszatér ez a funkció áttervezve, felhasználóbarátabb módon, így újra lehetőség lesz szabályozni a működést. Mert ugye valaki azt szereti, ha finoman, 1%-onként tud állítani egy-egy paramétert, valaki meg utálja, ha egy határozottabb fényerő vagy kontraszt állításhoz például 2-3x is körbe kell tekerni a potmétert. Az érzékenység állítással mindenki be tudja majd állítani a neki megfelelő viselkedést. Teszem hozzá a legjobb a dinamikus állítás lehetősége lenne, vagyis a tekerő forgási sebességétől függően exponenciálisan gyorsulna a Lightroom csúszka.

A gyakran használt preseteinket továbbra is a P1-P8 gombokra tudjuk programozni, az Fn gomb közreműködésével ez 16 preset tárolásának lehetőségét jelenti. Sajnos ezekre nem terjed ki a Custom Mode hatása, de szerintem amúgyis felesleges lenne, ki az aki 8 gombra programozott 32 presetet meg tudna jegyezni?

Ami a csúszkákat illeti, azt hiszem elmondható, hogy az összes létező LR eszköz programozható már a Loupedeck potmétereire, akár még a perspektívakorrekciós eszközök is. Az is alap dolog a Loupedecknél, hogy ha valamelyik Local Adjustment eszközt használjuk (Brush, Gradient), akkor a Loupedeck potméterei ennek a csúszkáit fogják állítani, nem a generális csúszkákat. Ezt például egy sima MIDI kontrollerrel nem lehet megcsinálni.

Mivel a Loupedeck alapvetően egy Lightroom kontroller, így a legjobb felhasználói élmény ennél a szoftvernél tapasztalható. Minden működik ahogy kell, és minden finoman és gyorsan működik, ráadásul egyre jobb ötletek jelennek meg (pl. Library módban a rosszul orientált képek villámgyors, 90 fokos elforgatása a Control Dial tárcsával). A felhasználói felület erre a szoftverre lett kitalálva, és funkciók egész garmadáját tudja már vezérelni a Loupedeck.

Capture One

Ami a Capture One-t illeti, ez még kérdéses dolog. Jelenleg a Loupedeck a Capture One-t bevallottan csak béta-módban támogatja, ugyanis billentyűkombinációk emulálásán keresztül működteti, és az azért közel sem annyira finom működés, mint amit a Lightroomban lehet tapasztalni. Ráadásul van némi disszonancia a Loupedeck kiosztása, gombfeliratai és a Capture One csúszkái és funkciói között. De azért használható, ezt első kézből tudom állítani, ugyanis én 2 éve Capture One-t használok, nem Lightroomot, és épp most egy éve, hogy a Loupedeckkel teszem mindezt. Van ami működik, van ami nem. Magam is próbálkoztam már Loupedecket egyénileg felprogramozni Capture One-ra (amikor még nem volt gyári támogatás a LD-től), és én is 1-2 áthidalhatatlan problémába ütköztem, ami úgy tűnik a RAW-szerkesztő bugja, és nem én rontottam el. A Loupedeck működésében ugyanezeket a hibákat véltem felfedezni, amikbe én is ütköztem, értsd hiába programozok egy billentyűkombót egy potira, az nem működik, míg a másikra programozva meg igen, vagy épp olyan is előfordul hogy jól van felprogramozva a poti, mégis csak egy irányba működik, visszafelé nem, tehát szerintem ők is megragadtak egyelőre ezen a szinten. Ezek nem komoly problémák, fő funkciókat nem érintenek, sőt nálam a Translator szoftverrel több ilyen bug volt, míg a Loupedecknél csak 1-2 van, az is legfőképpen csak a Color Balance toolnál. Egyedül nálam a Brightness csúszka az, ami a gyárilag programozott helyén egyszerűen nem megy (se régi se új LD-kel), ellenben ha ráprogramozom egy másik potira akkor meg jó.

Csakhogy a Loupedecknél sokkal okosabb fejlesztők ülnek mint én (főleg hogy én nem is vagyok fejlesztő, csak kísérletezem), ezért idővel bizonyára meg fogják oldani a rendes Capture One támogatást. Ha nem így (billentyűkombókkal), akkor máshogy. Egyrészt a Loupedeck folyamatosan pusholja a Phase One-t, hogy együttműködjön velük, ne csak a Tangenttel – ezt első kézből, a Loupedeck CEO-jától tudom. Másrészt a Capture One 12-ben most tették nyilvánossá az SDK-t, vagyis külsősök is fejleszthetnek már plugint a szoftverbe. A Lightroommal (és a többivel) a Loupedeck ilyetén módon működik kezdetek óta, ám a CO12 SDK-ja jelenleg még nagyon korlátozott, nem tartalmaz olyan parancssorokat, amik a csúszkák mozgatását szolgálják (tehát a pluginok nem tudják még a csúszkákat vezérelni), de ki tudja mit hoz a jövő…? Talán lehetőség lesz majd ezen keresztül a csúszkákat is mozgatni, és akkor a Loupedeck majd tud rendes plugint készíteni így ezen keresztül olyan szépen vezérelni a Capture One-t, mint most a Lightroomot. A harmadik alternatívát pedig most tudtam meg a minap és én ezt tartom most a legvalószínűbbnek. Egy magyar úriember jelezte egy fórumon, hogy a Tangent kontrollerek (amiket a Capture One ugye gyárilag támogat egy ideje, csak sajnos nagyon drágák) API-ja nyitott, így neki már sikerült házilag olyan kontrollert építenie, és olyan szerverszoftvert írnia, amit “megesz” a Capture One, magyarán a RAW-feldolgozó azt hiszi, hogy egy Tangent kontrollerrel van dolga, és együttműködik vele. Ez nagyon érdekes, és ha ezt a magyar srác meg tudta csinálni, akkor bizonyára a Loupedeck is meg fogja tudni, ha akarja. Értsd ha nem nyitnak ajtót, bemásznak az ablakon és csók. Ez viszont nem MIDI alapokon működik, mint a Lightroom esetében, ráadásul a Capture One-hoz picit más kezelőfelület is dukálna, mint a Lightroomhoz, így szerintem a Loupedeck Capture One-támogatása egyelőre meg fog maradni a mostani szinten, és – ha van rá kellő piaci igény – akkor fognak egy külön Capture One kontrollert tervezni, ami videokontrollerként fog működni, Tangent alapokon…és tovább is megyek, ha már ilyenjük lesz, akkor nem állnak meg a Capture One-nál, hanem jöhet a Premiere mellé az After Effects, a Final Cut Pro X, a Davinci Resolve, az Autodesk szoftverei (meg többtucat másik szoftver, amivel a Tangent kompatibilis) ez pedig már egy totál új terület és újabb “láb” a cégnek, hogy ne kelljen egy lábon állni ugyebár.

Adobe Premiere Pro CC

Bár nem próbáltam ezt a progit soha, de a Loupedeck oldalán azt írják, hogy nagyon könnyen össze lehet társítani a kontrollerrel, ugyanis a Premiere alapból támogat hardveres verzérlőket, külön van benne egy Add Control Surface menüpont. Itt jelennek meg a video-kontrollerek (ismertebb nevükön a color-grading panelek), amik a géphez vannak kötve, így a Loupedeck is. Premiere-ben minden potméter és minden gomb programozható, és aktiválható a Custom Mode meg az Fn gomb is, szóval a lehetőségek száma igen széles. Az alábbi videóban látható, hogy hogyan működik:

Skylum Aurora HDR

A Skylum (korábban Macphun) cég HDR-készítő szoftverébe is lehetőség van integrálni a Loupedecket, bár itt gyakorlatilag egyáltalán nem paraméterezhető vagy programozható, ezt ugyanis a Loupedeck szoftvere egyelőre nem támogatja. Azt ígérik, hogy idővel majd ez is megvalósul. Szerintem sokkal több embert érdekelne az, hogy a Skylum RAW-szerkesztőjével, a Luminarral mikor és hogyan fog működni. Erről sajnos nincsenek információim, de ha már elindult egy együttműködés a Skylum és a Loupedeck között, én nem tartom kizártnak, hogy előbb-utóbb a Luminarba is bejutnak. Az más kérdés, hogy miként, ugyanis a Luminar kicsit máshogy működik, mint a Lightroom vagy a Capture One, ott ún. Adjustment Layerenként lehet rakni a képre a különböző csúszkákat és rengeteg van belőlük, nem csak az ismert klasszikusok.

Több Loupedeck egyszerre?

A Loupedeck szoftverében van két rejtélyes jobbra-balra nyíl az ablakban, “Previous Device” és “Next Device” néven, illetve legördülő menüből lehet készüléket választani, ahol egyelőre mindig csak egyetlen eszköz szerepel, ami épp csatlakoztatva van (értsd régi Loupedeck vagy új Loupedeck+). Kíváncsiságképpen csatlakoztattam a régi Loupedecket is az új mellé, de nem történt semmi, nem lett aktív a két nyíl, és nem jelent meg új eszközként a legördülő menüben sem a második Loupedeck. Próbálkoztam azzal is, hogy a két Loupedecket egyszerre bedugva újraindítottam a szoftverét, de akkor is csak az egyiket ismerte fel, ráadásul pont a régebbit. Szóval jelenleg még nem lehet két Loupedecket szimultán használni, bár ha jobban belegondolok túl sok értelme nem is lenne. Ez a funkció szerintem inkább jövőbeni hardvereknek van fenntartva, ami nem Loupedeck, hanem valami más. Hogy mi, azt még csak a tervezőasztal felett dolgozók tudhatják.

Összegzés

Egyet mondok, ha eddig dilemmáztál, ne várj tovább! Több mint három éve foglalkozom MIDI kontrolleres fotófeldolgozással. Akkor még kevesen hittek nekem, de aztán egyre több ember kezdte megízlelni a feelingjét. A Loupedeck megjelenése sokat dobott a történeten, rengetegen kezdtek kontrollerrel dolgozni, és egyre többen kezdik mostanság kipróbálni. Az első generációs Loupedeck is nagyon jó, de vannak gyermekbetegségei, amikkel legyütt lehet élni ugyan, de nem muszáj, ugyanis itt van a Loupedeck+, ami mindezt kiküszöböli. Az elmúlt 3 év tapasztalatai alapján bár volt olyan aki visszalépett a kontrollerezéstől, mert nem jött be neki, nem tudta megszokni, stb., de abszolút nem ez a jellemző. Jelenleg inkább kétféle ember létezik, az egyik aki egy ideje már boldogan használja a (bármilyen) kontrollerét, emiatt gyorsan és hatékonyan tud dolgozni, a másik meg aki a kifogásokat keresi és/vagy nem tud dönteni. Pedig nem egy óriási befektetés egy Loupedeck. Jelenleg ingyenes szállítással 230 Euro. Ennél sokkal drágábban veszünk fényképezőt, objektívet meg számítógépet, pedig egy ilyen hardver pont annyira tudja megkönnyíteni a munkákat, mint egy jó fotóstáska, vagy egy erős PC. Azt meg már nem is említem, hogy a profi, videós color-grading panelek sokkal többe kerülnek, szóval még szerencsénk is van, hogy a Loupedeck nem úgy áraz, mint a Tangent, vagy a Blackmagic, ahol nem jellemzően 500ezer-1mio Ft körül van egy nagyobb tudású kontroller.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot