Kína átvette a hatalmat a Hasselbladnál, de ez nem biztos, hogy rossz dolog

A Hasselblad bemutatta két új fényképezőgépét. Az egyik egy sima upgrade, a másik pedig egy nagyon érdekes koncept. De mindkettőn jól látszik, hogy változik az üzleti stratégia a cégnél. Profi kezekben, ámde profi kínai kezekben van a termékpolitika. A profi kínai kezek márpedig igen jó dolgokat tudnak csinálni, szóval én nem temetném a Hasselbladot. Más úton kezdtek el járni, mint eddig, és lehet, hogy ez a jó út ahhoz, hogy a Hasselblad még évekig, vagy évtizedekig tényező maradjon a fototechnikai piacon…egy különleges tényező.

Mint ismeretes a kínai DJI vette meg a patinás svéd kameragyártó nagyrészét, így ma a cég irányítása, ha nem is teljes egészében, de jórészt kínai kezekben van. Ez a – korábban a fotózás Rolls Royce-aként ismert – cég ma bemutatta két új fényépezőjét. Vegyük gyorsan sorra őket, aztán jöhet egy rövid elemzés, hogy hogyan érdemes a sorok között olvasni:

Hasselblad X1D Mark II

A Hassy 2016-ban mutatta be első mirrorless középformátumú kamerájukat, az X1D-t, ez kapott most egy új generációt. Maradt az 50 megapixeles, croppos (44x33mm) középformátumú CMOS szenzor, de továbbfejlesztették a kamera EVF-jét (3.69mio képpontos), új 3.6″ képátlójú, 1024x768px felbontású, érintésérzékeny LCD kijelzőt kapott, gyorsabb kijelző-képfrissítést (60fps), új, még intuitívabb menürendszert, van benne továbbá USB-C csatlakozás, Phocus tethering opció, a Phocus Mobile 2 segítségével összeköthető mobileszközökkel, van továbbá WiFi és GPS, és dupla, UHS-II kompatibilis SD-kártyafoglalat. A régi verzió nagyon lassú volt, így az új X1D Mark II esetében ezen is csiszoltak: felére csökkentették a kamera bekapcsolási idejét, illetve 2.7fps sorozatra képes. Az ára nagyságrendileg 5000 dollár, ami azért érdekes, mert a régi modell 9000 dolláros áron debütált anno, amit 2 év után levittek 5000 dollárra. Most itt az új, és ez sem lett drágább, annyiért adják, mint a (szigorúan idézőjelben) “jóárasított” elődmodellt.

A Hassy mirrorless rendszer megkapja októberben az első zoom objektívet is, ez az XCD 35-75mm f/3.5-4.5 lesz, ami ekvivalens fullframe értéken kb. 28-60mm f/2.8-3.5-nek felel meg.

8fca1909dd48661546719485a9c76d2cc60548af_x1d-ii-45frontleft-sand 85c54cda296a69fdda284108895609a5110d0f20_x1d-ii-rear-display-white

Hasselblad CFV II 50c hátfal, és 907X váz

A Hasselbladnak volt korábban egy speciális hátfala a CFV-50c, ami egy 50 megapixeles, croppos (44x33mm) digi hátfal, de nem az új H-szériás kamerákra lehetett feltenni, hanem a régi, retro és gyönyörű 6×6-os V-szériás filmes gépekre a filmkazetta helyére. Ezt a hátfalat 2016-ban az X1D érkezésével beszüntették, a cég elmondása szerint azért, mert az X1D-be ugyanaz a szenzor került, és e szenzortípusból kellett a mennyiség az X1D gyártásához. Csak úgy volt elegendő mennyiség belőle, ha leállították a CFV gyártását. Ne feledjük, hogy ugyanilyen szenzor ketyegett anno/ketyeg a Fujifilm GFX-ekben, a Pentax 645Z-ben, és több Phase One hátfalban is, szóval a Sony nem győzte gyártani ezeket.

A CFV hátfal most új generációhoz érkezett, mégpedig egy kis csavarral. Maradt a croppos 50 megapixeles, KF CMOS szenzor, cserébe kapott új, kihajtható érintőkijelzőt, és az akku átvariálásával karcsúsítottak a designon. Továbbra is fel lehet pattintani egy V-szériás filmes Hasselblad hátuljára, de a gyártó bemutatott egy új, mini-vázat is 907X néven, ami egy nagyon vékony profilú ház, az elején expo gombbal, és az X-széria (X1D) mirrorless-objektívjeit fogadja. A jóval kisebb bázistávolság miatt gyakorlatilag kihagyhatták a tüköraknát egy az egyben, ezért tudott ilyen keskeny lenni a váz. Ezzel egy gyönyörűséges, kompakt, retro, de mégis modern középformátumú kamerát kap a júzer, aminek ha felhajtja a kijelzőjét, úgy tud fotózni vele, mint régen a felső betekintésű tüköraknás gépekkel. A váz – mint említettem – XCD mirrorless objektíveket fogad natívan, de adapterrel rá lehet tenni a HC/HCD, és a régi V- illetve XPan objektíveket is.

Az új hátfal és váz áráról és elérhetőségéről egyelőre nincs infó.

20e6dceb49864322ced84682babf82e06e1892fb_cfvii-side-white f3cec1ea038237a42b55973abac59d482608b642_cfvii4_4000px hasselblad

No és akkor, hogy is van ez a kínai dolog? Az átlag olvasó bizonyára felhördül, hogy a Fujifilm már 100 megapixelnél jár, a Phase One 150-nél, a Hasselblad meg már megint elaludt? 2014-16-os szenzort raknak egy kamerába 2019-ben? Miért nem került bele az X1D Mark II-be is a 100MP-es új CMOS szenzor, hogy tartsák a lépést a Fujival? És miért nem került a CFV II-be sem? Az is érdekes, hogy az X1D árát anno levitték a felére, az új meg most ugyanannyiba kerül. Nem megy a szekér a Hasselbladnak? Talán jogosak ezek a kérdések. De itt jön a képbe a kínai üzletvezetés.

A kínaiak bizonyára igyekeznek tiszteletben tartani a Hasselblad hagyományát, hírnevét és patináját, de nem azért vették meg a céget, hogy a “legendák vagyunk”-koncepcióval kvázi arcoskodva hagyják tönkremenni. Mert ugye a hírnévből megélni manapság már nem lehet, az meg tisztán látszott, hogy a Hasselbladdal valami kezdeni kell, különben leradírozza a Phase One és a Fujifilm a térképről. Több kollégával tanakodva arra a megállapításra jutottunk, hogy a DJI valószínűleg nem fog félni lesöpörni az asztalról azt a koncepciót, hogy a Hasselblad a fotózás elérhetetlen Rolls Royce-a, és helyette csinálnak inkább egy szimpatikus, elérhetőbb és versenyképesebb rendszert. Ennek első lépései láthatók most, sőt az első lépés az volt, hogy Hasselblad optikát tettek a Mavic Pro 2-be. A mostani kamerákba nem tették bele a legdrágább legújabb szenzort, mert jelenleg nincs rá szükség. A Fujifilmnek se az elérhetőbb árú kamerájában van a 100 MP a mai napig (mitöbb ők is csináltak egy olcsósított GFX 50R-t), hanem a high end GFX 100-ba tették. Amikor az 50 megapixeles KF szenzor megjelent, a nettó nagykerára 4000 dollár volt. Ma már nem annyi, ezért tudják olcsóbban adni azokat a gépeket, amikbe ezt teszik, ezért tud ugyanannyiba kerülni az X1D II, mint a régi, leárazott X1D. Nyilván nem kérdés, hogy ez prémium kategória, minőségi anyagokból és nagy odafigyeléssel készül, ezért a készítése drágább, mint egy Fujié, és bizonyára a haszonkulcs is nagyobb rajta. De még ez se feltétlenül igaz.

Hasonló a koncepció az új CFV hátfalnál és 907X váznál is. Ár még nincs, a régi CFV szintén 9000 dollár volt, mivel a szenzor maradt ugyanaz, ezért én gyanítom, hogy ez is jóval olcsóbb lesz, mint egykoron. A 100, meg 150 megapixelek meg mennek majd a H7D-be idővel, horror áron, bizonyára nem fogják elhanyagolni azt a vonalat sem. Az X1D II és a CFV II ellenben a Fujifilm GFX 50S és 50R ellenfelei, azzal a nagy különbséggel, hogy a Hasselbladnál ügyesebb designerek ülnek jelenleg, mint a Fujinál. Egy ilyen CFV-koncepcióval pedig a fotósok szívére-lelkére hatnak, ahogy a Fuji is tette anno, amikor debütáltak a retro X-gépeik. Márpedig ezek a gépek nem drágábbak, mint a Fuji jelenlegi gépei, ellenben sokkal szebbek (legalábbis a CFV+907X mindenképpen), szóval fog még a Fujinak fájni a feje a Hasselblad miatt.

A kínaiak tudják mi kell a népnek, és nem félnek meglépni.

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot