Miért ne dőljünk be az újabb bajonett-mizériának?

A Fuji újra felkavarta az épp leülepedő vizet a mirrrorless bajonettek körül. Az becsülendő, hogy nem a sajátjukat hozták ki legjobbnak, ha valóban nem az a legjobb. De itt az alapkérdés a legfontosabb: számít ez az egész?

Amikor tavaly a Canon és a Nikon bemutatta a saját fullframe mirrorless kameráját, akkor egy-egy marketing kampányt arra alapoztak (leginkább a Nikon), hogy hűdehatalmas átmérőjű lett a bajonett, és bezzeg a konkurenciáé milyen kicsi. És igazán jó optikákat, jó minőségűeket és nagy fényerejűeket bizony a nagy bajonettre könnyű tervezni. Addig-addig tolták ezt a szekeret, amíg a Sony, mint az egyik legkisebb fullframe bajonett tulajdonosa közbe nem szólt, hogy “hát igen, valóban a miénk kisebb, de ettől még tudunk jó objektíveket csinálni, és f/0.95-ös, meg f/1.2-es optikánk nem azért nincs, mert nem tudunk csinálni, hanem azért mert a felméréseink alapján nincs rá olyan komoly igény, hogy megérje kifejleszteni”.

A tények pedig makacsok:

  1. A számításokból kiderül, hogy a legnagyobb bajonettel rendelkező Nikon Z elméleti fényerő-maximuma f/0.58, a legkisebb Sonyé pedig f/0.63. Ilyen objektívek pedig sosem lesznek.
  2. A Sony nagyjából e hisztivel egyidőben mutatta be a 135mm f/1.8 GM-et, amire nagy tapasztalattal rendelkező LensRentals konkrétan azt mondta, hogy a legélesebb objektív, amit valaha teszteltek. Hasonlóak a vélemények a Sony-Zeiss 55mm f/1.8-ról is. Igaz a nagy bajonett előnye inkább a nagylátószögű objektívek építésekor jön ki. Ja, hogy a Sony 16-35/2.8 GM is a top lencsék között van? Oh wait…! Igazából itt arról van szó, hogy a nagy bajonettre KÖNNYEBB jó minőségű, nagy fényerejű lencsét tervezni, és nem arról, hogy lehetetlen.
  3. A DXO Mark elkezdte tesztelni az új Canon és Nikon objektíveket, és hát nem szerepelnek valami fényesen, legfőképpen a Canon RF 50mm f/1.2L, ami a számok alapján úgy tűnik alig lett jobb, mint a DSLR-ekre való Canon 50/1.2, ellenben kétszer annyiba kerül. Sonytól már jóideje tudott, hogy ezekért a horror árakért olyan képi és műszaki minőséget kapunk, amit korábban nem nagyon ismertünk. Ezt várnánk a Canontól és a Nikontól is, hogy oké drágák az új mirrorless optikák, de ezek új generációs objektívek, több pénzért többet is nyújtanak. Hogy lazán kirajzolják a 40-50 megapixeleket stb. Ha a DXO Marknak hinni lehet, akkor sajnos nem ez a helyzet, némely új Canon és Nikon mirrorless optika ugyanazt tudja képminőség tekintetében, mint a DSLR optikáik, legyen szó élességről, torzításról, fényáteresztésről vagy kromatikus aberrációról. Saját tapasztalatból mondom, hogy bár a Canon-érában 75-80ezer Ft volt egy 85/1.8, a Sony-érában meg 170ezer, de a Sony-féle 170ezres “budget” objektív olyan képminőséget tud, mint 10 évvel ezelőtt a legjobb L-es Canon lencsék!

No be is fejezem a magyarázkodást, inkább térjünk a lényegre.

Value

Ahogy lecsengett a Nikon bevezető kampánya, szépen lassan ez a bajonett mizéria is kezdett elfelejtődni. Mígnem a Fujifilm a napokban gondolt egyet, és publikált egy saját módszert, amit ők dolgoztak ki a bajonettméretek kategorizálására. Value Angle-nek hívják, és hogy-hogy nem, az eredmény hasonló lett, mint amiket a korábbi táblázatokban láthattunk. A nagy bajonettes Nikon Z az élen végzett a fullframe – és annál nagyobb – szenzoros kamerák között (APS-C-ben meg a Canon EF-M a nyertes), és hát a Sony csúnyán lemaradva az utolsó. Ezt a hírt az összes fotós médium felkapta és ismét vírusként terjedt.

Tabelle

De higgyétek el, jelen pillanatban tök felesleges ezzel foglalkozni, vagy legalábbis ez alapján ítélni meg egy rendszert.

Én nem azt mondom, hogy mindenkinek Sonyt kell venni, mert nem. Mindenki azt vesz, ami szimpatikus. Én csak azt mondom, hogy az ilyen töltelékhírek ne befolyásoljanak senkit a döntésben! Ez arról szól csupán, hogy a Sonyt valamivel muszáj szorongatni, mert mindenki tudja, hogy a cég a fototechnikai piacon szárnyalni kezdett, nyilvánvalóan mások kárára, így a többi cég marketingkommunikációjának most arról is kell szólnia, hogy valahogy megpróbálja megkülönböztetni a saját rendszerüket a Sonytól. Ha csak nüansznyi a különbség, akkor is ki kell hangsúlyozni. Ez nap mint nap jelen van, érdemes megnézni a Canon, Nikon, Sony vagy Fuji fanboy pletykaoldalakat, hogy milyen szépen tudják mindig úgy kanyarintani az igazságot, hogy azt a saját javukra fordítsák. A CanonWatch például úgy hozta le a DXO Markos teszt eredményét, hogy az RF 50/1.2L előrelépés a régi EF 50/1.2L-hez képest. Ami persze nem kamu, de mekkora előrelépés? Nüansznyi. Árban meg a duplája épp. Hát így működik a marketing.

Aztán meg ott van még két tényező, a “könnyebb” vagy “lehetetlen” kérdése, meg az hogy “akarjuk-e egyáltalán”: ez kb olyan, hogy a Ferrari 400 lóerős, meg a Lambo is, de a Ferrarinak a motorjából könnyebben ki tudnának hozni 600-at, ha akarnának, a Lamboéból meg ugyanilyen erővel csak 550-et lehetne. De egyébként nem akarnak és valószínűleg nem is fognak soha ilyet csinálni. Na bumm…! Köszönjük. Meg az órám is 200 méterig vízálló, a tiéd meg 500 méterig, de igazából 5 méternél mélyebbre sosem viszed, sőt ha akarnád se nagyon vihetnéd 40 méternél mélyebbre, szóval tök mindegy, hogy 200-ig vagy 500-ig vízálló. F..méregetés ez, nem más. Bocsi… Egyelőre legalábbis.

Aztán ha pár év múlva kiderül, hogy a Nikon tud 24mm, vagy 35mm f/0.95-öt csinálni, aminek elképesztő látványvilága lesz a nagy látószög és az extraszűk mélységélesség miatt, a Sony meg ilyenre nem lesz képes, akkor majd emelem kalapom. De valahogy az az érzésem, hogy nem lesz ilyen. Ha lesz, akkor meg majd manuál fókusszal lesz az is, ami egyet jelent azzal, hogy kb 70%-kal kevesebben veszik meg, mint egy AF-es obit.

Mire ezt a cikket megírtam, addigra a Canonnak is megjelent egy új videója a témában, ami ezt a témát feszegeti. Érdemes egyébként megnézni, szépen illusztrálják a dolgot. De azt azért vegyük észre, hogy az igazi okosság a mirrorlessnél nem annyira a bajonett átmérőben van. A rövidebb bázistávolság miatt van lehetőség jobb optikákat tervezni, ez pedig már legjött a korábbi cikkből is.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • scarbanatia

    Megette a hsz-t a link miatt…

    • scarbanatia

      Vagy ki lettem moderálva.

      • Helló! Itt nincs moderálás. Nem jött tőled hozzászólás. Én minden HSZ-ről kapok emailt, de ehhez a cikkhez egy se jött. Az első az volt hogy Megette a hsz-t a link miatt…

  • scarbanatia

    Akkor így jártam.

    Szóval egy kicsit ekézném a DXO-t, ha nekik az EF 50/1.2-nél “alig lett jobb” az RF 50/1.2, akkor ez volt az utolsó DXO-s érv, amit meghallgattam. Az EF változat elég gyenge, és ahhoz képest drága, de az RF ha drága is, ennél jobb 50/1.2-t még nem láttam.
    Saroktól sarokig éles 1.2-n, 1.4-en egy Sigma 50/1.4 Art-al összemérhető.

    Az RF 85/1.2 szintén hasonlóan teljesít.

    • A DXO hagyományosan nem Canon-párti ezt tudjuk (hogy megalapozottan-e vagy más ok miatt azt nem tudjuk), hanem Nikon párti. Viszont most a Nikon Z optikákat húzzák le úgy mint a p…a. Épp tegnap jött ki a Nikon Z nagylátó zoom eredménye: 24 pontot kapott. A többi is ilyesmi, 30-40 pont között, nem ritkán közelebb a 30-hoz. A Sigma Art, Sony és Zeiss objektívek meg közelebb a 40-hez vagy épp 40 fölött. A kirajzolt megapixelekkel van a gond, vagyis az élességgel. A 40 pont körüli objektívek mind kirajzolnak a DXO szerint 35-40 megapixeleket, míg a Canon és a Nikon új obijai gyakran csak 20-25-öt. Az RF 50/1.2 konkrétan 22MP-t, a Nikon Z 14-30 f/4 meg mindössze 17MP-t. Csak kamillázok ezen eredmények láttán…

      Mindenesetre így vagy úgy, a cikk mondanivalóján ez nemigen változtat. Lehet hogy van különbség a bajonettek között, de hogy ez a felhasználót jól láthatóan a legkevésbé se érinti, az biztos. Jelenleg a leggyengébb bajonettre léteznek a legjobb optikák, szóval nincs miért sírni.

      • Nomeg azt is vedd figyelembe, hogy RF 50/1.2 optikával készült képet még nem láttál 40+ megapixelen. (Igaz a DXO sem, most így fejből nem tudom hogyan vizsgálják)

        • scarbanatia

          Valami nagyon el van cseszve ezen a disqus-on. Az előbb megint eltűnt a hsz a link miatt(még gyors ki tudtam másolni, most meg nem engedi elküldeni, mondván már van egy ilyen tartalmú hsz…

          Igen, oda is írják, hogy melyik vázon tesztelték, a Sigma 50/1.4 Art-ot a Canon 5Ds R-en, az RF 50/1.2-t meg az EOS R vázon. Nyilván nagyon nem ugyanaz. Tudom, hogy a cikk másról szól, de azért rendesen teli van érzelmi töltettel a dolog, és ezen az 50/1.2 témán egy kicsit megütköztem.

          Én egy kisebb szakadékot látok a kettő között: (itt lenne a link, de megint megeszi a hsz-t)

          Ezt a “hagyományosan nem Canon pártiak” vádat én nem gondolom komolyan, legfeljebb a mérési metódusaik nem a Canonnak kedveznek, de ez példa most elgondolkodtatott.

        • Nemesi
      • Tert

        Nagyságrendekkel jobb az RF 1.2 mint a EF-es. Ez benne van a DXO-s tesztekben csak nem ezt emelik ki.
        Állítsatok be összehasonlításra egy RF 50 1.2 és egy EF 50 1.2-est. Gépeknek EOS R és 5D4-et. Innen Measurements-Sharpness-fieldmap fülön látszódik mennyire éles saroktól sarokig már 1.2-vel is az új RF.

        • Tert

          Aztán esetleg egy Zeiss 55 1.8-al összehasonlítva (egy A7R-re feltéve ami 36 mpx) is megkockáztatom, hogy egy szinten van az Canon a Zeiss-el… (persze 1.8-tól nézve)

  • Laci

    Mindig azt támadják, akinél a labda van, most úgy tűnik épp a Sony-t..
    Én mondjuk pont leszarom a számokat, nekem a kapott fotók a döntők..

  • ST

    Arról többször hallottunk korábban, hogy korlátozza őket az F bajonett. Nem véletlen , hogy éppen a Nikoné most a legnagyobb.

  • Nincs is régóta f/1.4-nél nagyobb fényerejű obijuk

    • Anulu

      Vili, mégis elvoltak a rendszerrel évtizedekig, és most is. Ezért nem értem mi a hisztéria oka az E-mount körül amiről tudjuk hogy lehetséges fényerő tekintetében sokkal-sokkal jobb mint az F-mount, sőt még Canon EF mountnál is sokkal jobb, vagy most akkor mindenki dobja a Canikon Dslr cuccát a kukába mert most azt mondta pár marketinges hogy mindensz*r ami nem olyan nagy mint a Z vagy RF mount ? Nevetséges hogy páran csont nélkül beszívják ezt a dumát :D

      • Hát pedig így működik a marketing. Ha csinálunk valamit ami nagyjából ugyanolyan mint a konkurenciáé, ráadásul még el is késtünk vele, akkor valami dumát ki kell találni, hogy miért jobb az eddigieknél. Még ha mondvacsinált, akkor is működik, csak elég határozottan kell állítani. ;)

    • Tibor Fotó

      És? Kell? Hol? Mikor? Az 1.4 és az 1.2 között kb. fél fényérték van. Hányszor volt/lett volna döntő ez a fotós pályafutásodban? Különösen úgy, hogy 1,4-nél a mélységélesség már kritikusan kicsit pld. event photography esetén. Ez az egész annyira túltolt okoskodás annak érdekében, hogy meg lehessen győzni a sok amatőrt, hogy cserélje le/vegyen még drágább felszerelést…

  • mióta sonyra váltottál, a főgonosz a canon lett…:-P
    én is pont azt hallom attól, akinek van, hogy az RF 50/1.2 és a 85/1.2 is brutál obi lett, méltó a híréhez, karcolnak, mint az állat nyitva is. a DXO-t meg hagyjuk már… kb senkit nem érdekel, de komolyan.

    • Dehogy lett főgonosz! Alig várom hogy valami értékelhetőt bemutassanak. De vagy nem sikerült vagy ha igen akkor dupla áron mint az ember gondolná… :/ Nehéz jókat írni a Canonról egy ideje pedig szívesen megtenném.

  • Tibor Fotó

    Nemrég – kb. 1 éve – azt olvasta mindenhol az ember, hogy pld. a Nikon 70-200 f/2.8E mennyire epic és hogy a d850 minden idők legjobb Nikon masinája… És tényleg csoda képekre képesek. Most meg hirtelen azt szajkózza minden megmondóember, hogy az mind milyen gyenge, az F bajonett használata a lúzerség szinonimája, tessék venni az újat, a még drágábbat, mert az mennyivel jobb. Mennyivel? Hol látod ugyanazzal a beállítással a különbséget két képen akár egy MILC/DSLR párosnál akár bármelyik Sony gép vs. pld. Nikon D850 összevetésben ? Annyira menedzserszagúak ezek a cikkek.