Felszabadult nevetés a Canonnál: megérkezett az EOS R5 és R6

A két új géppel kapcsolatos cikkek és videók olyan hangulatot sugallnak, mint amikor két ember megúsz valami rémálmot, vagy épp feszült munkában van, és amikor vége, hirtelen felszabadultan nevetnek egymásra. Ünnepi a hangulat. Ez persze nem véletlen: ahogy mások is elmondták, talán egy évtizede is már, hogy nem láttunk ekkora durranást a világ legnagyobb fényképezőgép gyártójától.

A két gépet, vagyis a nagytestvér EOS R5-öt és a kistesó EOS R6-ot nagyjából úgy képzeljük el, mint annak idején az 5DS R-t és a 6D-t…nagyjából. Azért csak nagyjából, mert anno az 50MP hihetetlennek tűnt, ma már az R5 45 megapixelén senki nem botránkozik meg. Szintúgy a Canon a 6D-nél még megengedhette magának a szimpla memóriakártyát, ma már ciki lett volna az R6-ból kihagyni a második slotot. Jóllehet a Nikon is kihagyta a Z6/7-ből, de ezt gyorsan korrigálják is, úgy tűnik.

r5main

Canon EOS R5

A Canon EOS R5 igazán impozáns tulajdonságokkal lesz felvértezve, röviden a következőkkel:

  • Újonnan debütáló 45MP CMOS szenzor, beépített képstabival (egyes IS-es RF obikkal akár 8 FÉ fórt is tud adni a rendszer)
  • Második generációs Dual-Pixel AF, 100% lefedettségben, 1053 AF ponttal, EOS iTR AF X arc és szemfelismeréssel embereken és állatokon, fotóban és videóban egyaránt, AI támogatással. -6.5 FÉ-től működőképes.
  • DIGIC X processzor az 1DX Mark III-ból
  • SLR-stílusú design, a kamera tetején státuszkijelzővel
  • 12fps sorozat mechanikus zárral, 20fps elektronikus zárral
  • ISO 100-102400
  • RAW, JPEG és HEIC formátum
  • 5.76 millió képpontos EVF 0,76x-os nagyítás, 120/60Hz frissítéssel
  • Kihajtható, 2.1 millió képpontos touch-screen LCD

7368937665 2874276494

  • Építési minőség megegyezik az 5D Mark IV-gyel
  • CFexpress és SD kártya foglalat
  • Videós képességek:
    • 8K 30p videó 30 percen át, akár RAW-ban, akár H.265 tömörítéssel (DCI és UHD)
    • 4K 120p videó, vagy 4K/30p-ből készített 8K felvétel (oversampling) (DCI és UHD)
    • FullHD (ehhez sajnos nem találtam meg a framerate-et)
    • 10-bit 4:2:2 Canon Log-gal, vagy HDR PQ-val
    • Minden formátum autofókusszal és CROP NÉLKÜL!
    • Mikrofon és füles csatlakozás
    • A kamerán micro-HDMI port található, ezt nem árt tudni
  • 2.4GHz és 5GHz Wifi + Bluetooth, a kamera FTP vagy Secure FTP-n keresztül is tud képeket továbbítani
  • BG-R10 portrémarkolat is lesz hozzá, mely fogadja a korábbi LP-E6 akkukat is
  • Az akkuteljesítmény viszont nem túl huszáros, maradt az LP-E6 akksi, de egy új, NH jelzésű iterációja. EVF-nél CIPA mérés szerint 220 képet tud készíteni, LCD-vel 320-at, mindezt 120fps-sel. Ha visszavesszük a képfrissítést 60Hz-re, akkor 320/490 kép ez az érték. Összehasonlításképpen a Nikon Z7-nél ez 330/400 kép, a Sony A7R IV-nél 530/670 kép.
  • A kamera július végétől lesz kapható, 3899 dolláros áron. Itthon már néhány helyen előrendelhető 1.7 millió Ft-ért, szóval nem lett olcsó sajnos ez a csodamasina.

Canon EOS R6

A kisebb testvér már barátibb áron van, bár kategóriájához képest az sem olcsó. Itthon 1 millió Ft, az USA-ban 2499 dolláron nyitott.  Lássuk sorban a specifikációit az R5 felsorolását követve:

  • 20MP CMOS szenzor az 1DX Mark III-ból, igaz az AA-szűrő különbözik. Beépített képstabi ennél is rendelkezésre áll.
  • Második generációs Dual-Pixel AF 100% lefedettséggel, 1053 AF ponttal, ugyanaz az AF mint az R5-ben
  • DIGIC X processzor az 1DX Mark III-ból
  • SLR-design, de nincs státuszkijelzője, mint az R5-nek
  • 12fps sorozat mechanikus zárral, 20fps elektronikussal
  • ISO 100 – 204800
  • RAW, JPEG és HEIC formátum
  • 3.76M képpontos EVF, 120/60Hz frissítéssel
  • 1.62M képpontos touch-screen LCD (kihajtható)

r6-3 r6-2

  • Dupla SD-kártya foglalat (UHS-II mindegyik)
  • Videós képességek:
    • UHD 4K 60p videó nagyon enyhe croppal (1.07x)
    • 10-bit 4:2:2 C-Log vagy HDR PQ
    • FullHD 120fps hang nélkül
    • Dual-Pixel AF videó közben
    • Mikrofon és füles csatlakozás
    • Micro-HDMI port!
  • 2.4GHZ Wifi + Bluetooth
  • Opcionális portrémarkolat (BG-R10, fogadja a korábbi LP-E6 akkukat is)
  • Akku: LP-E6NH, EVF/LCD 250/350 kép, Power Save módban 60Hz-el 380/510 kép.

r6-4 r6

A fenti gépeken túl a Canon bejelentett jópár RF objektívet is, ezek megegyeznek a korábban kiszivárgottakkal:

  • Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM
  • Canon RF 600mm f/11 DO IS STM (fix rekeszes budget objektív)
  • Canon RF 800mm f/11 DO IS STM (fix rekeszes budget objektív)
  • Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM
  • 1.4x és 2x telekonverter RF bajonetthez (kafa lesz az f/22 a nagytelékkel, bár a Canon szerint működőképes marad a rendszer :D :D). A 100-500-assal is működnek, de csak 300mm fölött.

objektivek

 

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Ádám Molnár

    Az ár sajnos húzós lett, de nem is vártunk mást. Technikailag viszont nagyon jó cucc lett ! Az R-em alig várja a nagy tesóját :D Sajnos még várnia kell rá egy jó ideig :D

  • Isti Kollár

    Legtöbb fotósoknak az R6 lehet az érdekesebb, amolyan Sony A9 szerűség féláron. Az 1DX III szenzora a DXO szerint 14,5-ös dinamikájú, amit örökölt az R6, akinek ez fontos. Ámbátor a DXO hitelességi státusza megremegni látszik: https://petapixel.com/2020/07/09/dxomark-admits-they-screwed-up-their-canon-1d-x-mark-iii-review/

    • Anulu

      1DXIII szenzorra nem stacked szenzor ahogy az R6 szenzorra sem, vagyis az e-shutter csak természetes fényben és mozdulatlan témára jó. Szóval egyáltalán nem a9 szerűség.

      • Isti Kollár

        1/500 és rövidebb záridőnél is van shutter lag? Fizetsz egy sört, ha mégis lehet mozgást fotózni vele? :)

      • Gucu
      • scarbanatia

        Nem értem mi a fennakadás. Az 1Dx Mark III mechanikus zárral tudja a 20fps-t. akkor nem mindegy mennyire rolling shutterezik a szenzor?

        • scarbanatia

          Bocs, közben kapcsoltam, az R6-ról van szó…

  • Laci

    Kíváncsi leszek, mert a Canon gépek a világ legtökéletesebbjei, amíg ki meg nem jelennek és ki nem próbálja őket az ember..

    • padam

      Nekem ez úgy tűnik, mint a korai váltásból adódó frusztráltság…
      A Canon eddigi gépeire inkább az ellenkezője volt igaz, gyengébbek videóban és szenzorban, de igen jó őket használni.

      Ezeket se lesz rosszabb, már nem hiányoznak a korábbi dolgok, jó a dinamika, jó a videó, kiváló lett az IBIS, és egy nagyon jó rendszer áll mögötte.

      • Laci

        Dehogy vagyok frusztrált. Ellenkezőleg, mai napig egyre jobban örülök, hogy jól döntöttem.. Amire én használom a gépet, egy A7 II + 85 1.8 tökéletesen elég, lassan váltok A7 III-ra.. Nem is tudom ennek az árából mit kapnék Canon-ból, sem az R, sem az RP nem kell, ezek meg túl drágák lesznek..

        • padam

          Ízlések és pofonok, az RP még így is rendben van, néha meg lehet csípni A7II áron.
          Gyengébb szenzor, de sokkal jobb AF és kezelés vagy fogás, kisebb, könnyebb, sőt, még a videója is jobb.
          Az A7III pont a kettő között helyezkedik el, olcsóbb, de még mindig van sok hibája, ami az R6-nak nincs, ami abból adódik, hogy 2 évvel idősebb kamera. Hogy mik ezek, azokról többet között itt is lehet olvasni:
          http://gaborlenart.com/vettem-egy-sony-a7iii-at-de-megbantam/

          Várni kell egy pár hónapot, és lesznek ezek is jobb áron, meg lesz A7IV is, ahol ezen hibák túlnyomó részét rendbe teszik, de árban is ugyanott lesz, mint az R6.

          A vége az, hogy teljesen mindegy mit választ az ember, sok jó opciója van, és felesleges egyoldalú módon fikázni a másikat, nyilván egyik sem tökéletes.

          • Laci

            Igen csak nekem a dinamikatartomány sokkal fontosabb, mint az AF.. Amire én használom a gépet, sima A7 is jó lenne.. Így az RP nem játszik..

          • padam

            A Nikon Z5 viszont jó lehet, valószínűleg jobb lesz a kereső, a fogás és az IBIS is az A7III-hoz képest, kisebb, olcsóbb, csak akksiban videóban meg sebességben lehet gyengébb.

          • Laci

            De nem akarok márkát váltani :)

          • cserepfalvi

            Én Z6-ra mentem anno Canon 6D-ből, mert nekem se kellett az RP, az R meg drágább volt és attól sem voltam elájulva és Lénárt Gábor se, bár mint kiderült, mégis annál maradt. :) Az R6 tényleg szuper lehet, de nem olcsó, ahogy nem lesz olcsó az A74 se, az A73 meg akkor lesz alternatíva a fotósnak, ha ennek megjelenése után lejön az ára a Z5 árához, bár már lehet, hogy ott van és ki-ki azt vesz, ami tetszik, én még sokáig maradok a Z6 mellett.

  • Isti Kollár

    Ez nagyon izzadságszagú példa volt, a Gucu példái valamivel életszerúbb. Propelleren kívül mit nem lehet fotózni még vele?

    • Anulu

      Nézd, nem baj ha nem értesz hozzá, de írtam hogy legalább keress rá, nem fogom elmagyarázni neked kismillió példa van a neten milyen képhibákat okozhat a hagyományos e-shutter.

  • Gucu

    Az említett csíkozás mindkét kamerát érinti e shutterben. Ennek elkerülése redőnyzárral az R6 12 fps-e a gyorsabb az A9 II 10 fps-énél.

  • scarbanatia

    Most jövök rá, hogy ez az 5.76 millió képpontos EVF mekkora átverés. Ugyanis szubpixelt számolnak (dot, nem pedig pixel), és valójában 1600×1200 képpontos kereső, ami csak 1.920.000 képpont. Az R6 keresője pedig ez alapján 1280×960 képpont, ami összesen 1.228.800 képpont.

    Az R6 LCD 900×600, az R5 valahol 1024×682 körül lehet.

    Azért persze belekukkolnék, hogy néz ki ez a valóságban, de szerintem lesz még igény a 2048×1536-ra, ami ilyen alapon ~9m körül van, és mintha a SONY körül pletykálnák.

    • Tert

      Az R6-nak ua. lehet a EVF-je mint az R-nek ami 3.69 Million dots (1280×960).
      Pl. a Sony A7R3 : 3 686 400 dots, szintén így adják meg. (QVGA)
      Ami érdekes hogy az EOS R EVF-je mégis fényévekkel jobb mint a Sony A7R3-é hiába a hasonló spec…

      • scarbanatia

        Erről írt anno Márk is, hogy kereső módban butított felbontást használ, csak képvisszajátszáskor van meg a teljes felbontás. Gondolom processzor oldalról probléma a nagy felbontás feldolgozása, és még nem léptek azóta.