Most mit írjak? A specifikációkat már kiszivárogatták korábban, a véleményemet meg leírtam tegnap. Azóta csak mérgesebb lettem szeretett fényképezőgép gyártómra. Egy napot vártam a cikkel, hogy lecsillapodjanak bennem az indulatok.
Egy kollégát idézve “vélt előnyöket kínálnak valós árakon”. Komoly vitám volt ezzel a cimborával a témában. Kell-e váltani, vagy nem kell váltani? A fotózásban kell fejlődni, nem a technikában – mondják. Hajkurásszuk az újabb és újabb technikát, cél nélkül? Nehéz megmondani, és mégnehezebb meggyőzni egymást. Egyesek – mint az előbb említett kolléga is – az egész technológia hajkurászást a fogyasztói társadalom rákfenéjének fogják fel. És valahol persze igazuk is van. Lehet jó fotót készíteni 10 éves DSLR-rel is, ahogy lehetett filmre is nyilvánvalóan. De ez feltétlenül azt kell jelentse, hogy a technológia felesleges? Nyilván nem felesleges, különben még mindig filmre fotóznánk.
Itt jön a képbe a “Mikor váltsak?” kérdése?
Azt mondják, ha most váltasz, akkor majd nemsokára az eddig szeretett márkád jól bemutatja a saját új gépét, és bánni fogod a váltást.
10 éve foglalkozom hivatásszerű fotózással és bizton állíthatom, hogy 10 évvel ezelőtt, sőt még 5 évvel ezelőtt is valóban ez volt a helyzet. Régen bizony hülye volt az, aki rendszert váltott, csak azért mert a konkurenciánál kijött egy újabb, jobb gép, hiszen csak pár hónap kérdése volt max, hogy a saját márkájánál is kijöjjön ugyanaz. Canon és Nikon nagyjából fej-fej mellett haladtak, és nem volt más. A Sony csak szárnyait bontogatta, a Fujifilmet meg a kezdő fotósok ismerték az S-szériás bridge-ekről.
De aztán kb. 5 évvel ezelőtt történt valami. A Nikon gondolt egy nagyot és bemutatta a D800-at, egy olyan kategóriájú gépet, ami addig ismeretlen volt. Tonnaszám pártoltak át a Canon júzerek 36 megapixelre, a maradók meg persze csak nevettek rajtuk. Aztán jött a D810, és az átpártolók méginkább elégedettek lettek az új rendszerrel. Nem sok olyan van, aki visszajött, mert kiderült, hogy a D810 olyan szinten áll a többiek fölött, hogy ihajj. Ennek három éve már és még mindig elmondható ugyanez. A maradók meg mondták, hogy “óh, jó gépem van, ezzel is lehet jó képet csinálni”. Filmre is lehetett. Időközben felkapaszkodott a Sony, és jobbnál jobb gépeket tett és tesz le az asztalra. Pont ahogy a Fujifilm is. Mi van tehát? A Nikonosok elégedettek. A Sonysok elégedettek. A Fujisok elégedettek. A Panások elégedettek. Az Olympusosok elégedettek. A Canonosok…? Ők vannak a legtöbben. A Canonosok lényegében 2014 óta csak magyarázkodnak. “Nem is kell az”…”Minek?”…”Hype az egész”…”Nem a kamerán múlik”.
Amikor már nagyon szorult a hurok, hiszen minden gyártó már elhúzott a búsba, a Canon meg 5 éve nem mutatott be épkézláb pro, vagy semi-pro masinát, akkor kiadták az 1DX Mark II-t, később az 5D Mark IV-et, amik behozták a lemaradás nagyrészét. Még akár világmegváltó is lehetett volna a Mark IV, de mégsem sikerült. Hallott valaki a Dual-Pixel RAW-ról tavaly nyár óta? Ugyanezt csinálja most a 6D Mark II. Behozza a lemaradás nagyrészét. A Canon 6D Mark II most lelépte a szintén 5 éves Nikon D600/D610 szériát (még jó!), és megközelítette a kicsit feljebb pozícionált Nikon D750-et (hogy mi???). Elég? Hát…egészen addig elég maximum, míg a konkurencia be nem mutatja a Sony A7 III-at, az A7R III-at, a Nikon D820/850-et, a D760-at, a D620/650-et. És ekkor a Canon mehet a levesbe olyan tekintetben, hogy nagyon nagy eséllyel megint le lesz maradva. Ha az 5DIV/6DII esetében is 5 éves termékciklust tervez, akkor tényleg mehet a levesbe.
És basszus nem értem őket. Nem hülyegyerekek ülnek ott, mégsem érteni a logikájukat. Miért nem kérdezi meg az illetékesektől senki, hogy 2017-ben hogy engedhetik meg azt, hogy egy fullframe DSLR-ben nincs 4K videó, mikor már az összes konzumer gép tud ilyet, még a telefonok is? Hogy engedhetik meg azt, hogy így nézzen ki egy fullframe DSLR keresője?
Abban az időszakban, amikor a mirrorless speciel azzal akar piaci előnyt kovácsolni, hogy 863.222 db AF pontja van szerte a keresőben, és némely esetben a sötét kijelzőn is érintéssel tudunk navigálni közöttük úgy, hogy le se kell venni a szemünkről a gépet?
Nem épp erre kellene egy gyártónak minimum reagálnia, ha már diktálni nem tudja az iramot? Itt kőkeményen megváltoztak a piaci viszonyok 5-6 évvel ezelőtt, de a Canon úgy csinál, mintha nem történt volna semmi. Ő továbbra is a maga kis tempójában halad, csepegteti az újdonságokat, mindig csak a kötelező minimumot, mert az elmúlt 10 évben ez működött, tehát akkor biztos működik most is. A felhasználók meg baromi nagy dilemmában vannak. Meddig várjanak? A Canon felhasználók konkrétan minimum három éve várnak valamiféle csodára. Mert ugye az ember nem akar egyből ugrálni, rendszert váltani egy vagyonért, hogy aztán a váltás után meg a Canon kidobjon valami szuper masinát és megbánjuk az egészet.
Ebben a hitben ringatjuk magunkat 3. éve már. Megkérdezném a Canont, hogy szerintük meddig lehet bizonytalanságban tartani a felhasználókat? Az első 1-2 évben rendszerint a hobbistáknak nagy a szája, akik azt gondolják, hogy a fényképezőgéptől lesz jó a kép. 4-5 év után azonban már a profik is összeráncolják az szemöldöküket, amikor egy Sony A9 le tud követni a levegőben egy kosárlabdát, vagy egy ugárló ember szemét, a Canon meg még mindig középre rakja a fókuszpontjait, és a prediktív AF-nek meg kell mondani, hogy milyen témát fotózunk, különben nem jól dolgozik?
Az ember tehát azt gondolja, hogy “várok még”. Megjelenik az 1DX Mark II…drága, várok még, hátha. Megjelenik az EOS M5…nem fullframe, várok még, hátha. Megjelenik az 5D Mark IV…croppos a 4K, picit jobb csak az AF, várok még, hátha. Megjelenik a 6D Mark II…egy középkategóriás 80D fullframe lapkával, várok még, hátha… Hátha jön egy olyan szenzor, mint a D810-é. Hátha jön egy olyan AF, mint a Sony A9-é. Hátha jön egy Pixel Shift, mint a Pentaxé. 5 éve reménykedünk. 2016 februárjában mutatták be az 1DXII-t, azóta várunk. 1,5 éve várunk, és olyan jelek vannak, hogy várhatunk még egy darabig. Mert van MILC, de nincsenek MILC objektívek, nincs fullframe MILC, és ilyen tempóval ebből nem mostanában lesz rendszer, hát még Pro rendszer. Mert van ígéretes Dual-Pixel csoda, de a megannyi lehetőségből csak a LiveView/videó fókuszt használják ki egyelőre. Mert van Magic Lantern, de az hack, tojnak az egészre. Van új szenzor is, de csak amolyan felzárkózós. Na nem mintha nem lenne elég az érdemi munkához, de ez csak egy dolog a sok közül.
Minden csak épp elég, mi meg csak várunk és várunk. Minél tovább várunk annál inkább lemaradunk azokhoz képest akik váltottak. Minél tovább várunk, annál kevesebbet ér a jelenlegi felszerelésünk. A magam részéről, ha most Sonyra szeretnék váltani és a Canonomhoz hasonló objektív szettet szeretnék egy A9-cel és egy A7R II-vel az élen, az kb. 1.1 millió Ft pluszkiadás lenne, és akkor még nincs makróm, amit mondjuk közgyűrűvel meg egy 85/1.8-cal pótolnék, és nincs 200mm-em, mert a Sonynak nincs fix 200-asa. A 70-200/2.8 dögnagy, dögnehéz és 1millió Ft, a 70-200/4 meg csak f/4, ami bizonyára tök jól használható, de mégiscsak kompromisszum egy f/4 zoom egy f/2.8-as fixhez képest, amihez eddig szoktam. A jelenlegi cuccom 1.66 millió ér a használtpiacon, és ez csak egyre lejjebb fog menni. Egyben bízom, hogy a Sony árai nagyobb ütemben esnek, mint a Canoné, és így nem járok rosszabbul mire összejön annyi pénz, hogy váltani tudjak. (És akkor még ott tartunk, hogy el kell adni 2 gépvázat és 6 objektívet, ami egy kínszenvedés ha az ember minél kevesebbet akar bukni rajta.)
Na leírtam ennyi bullshitet és nem is beszéltem a 6DII-ről. Nem véletlen. Magasztalhatnám, hogy milyen remek, hogy kihajható kijelzője van. Majd minden fotózáson kellett volna praxisom során. Magasztalhatnám, hogy milyen jó a Dual Pixel AF. Magasztalhatnám, hogy milyen jó a szenzor, hogy engedi húzni az árnyékokat és nincs több elcseszett fotó alexpó miatt. De nem teszem, mert a mai világban ezek alap dolgok. Mert aki 5, vagy akár 2-3 évvel ezelőtt váltott már Canonról Nikonra, vagy Sonyra, vagy Fujira, vagy soha nem is voltak canonosok, azoknak ezek alap dolgok, és jót mosolyognak a vergődéseinken így 2017-ben. Magasztalhatnám még a 45 pontos autofókuszt is, de nem tudom magasztalni, mert az egészet bezsúfolták a kép közepére, szóval kb kenheted a hajadra a 45 keresztszenzoros AF pontot. A végére álljon itt egy vicces képpár. Az elsőn a 6D II fókuszpontjai láthatók körülöttük a 80D keresőjének mérete fekete kerettel. A másodikon pedig a harmadolóvonalak rávetítve a 45 fókuszpontra. Ugye nem csak én nem röhögök? Köszöntem a figyelmet!
Azt gondolod, hogy csak én sírok? Akkor nézd meg ezt 5:40-től:
TELL ME WHY?????