Lightroom munka MIDI controllerrel

Egyre többen használnak MIDI controllert Lightroomhoz. Ha jobban belegondolunk teljesen ésszerű húzás.

Volt már cikk itt a blogon erről, de most újra felhoznám a témát. 2013-ban írtam a Paddyről, de akkor még ez az egész kósza gondolat, érdekes koncepció volt. Azóta eltelt két év és a netes cikkek és YouTube videók szerint egyre többen használnak hasonló megoldást. Végülis logikus.

Miért? Mert mi van az átlag júzernek? Billentyűzete, egere vagy tapipadja. Esetleg digitalizáló táblája ceruzával. Az első hármat szövegbevitelre, fájlkezelésre vagy operációs rendszer kezelésre és tartalomfogyasztásra találták ki. A digitáblát meg rajzolásra. Ezzel szemben a Lightroomban van kismillió csúszkánk és feleannyi gombunk. Akárhogy is nézzük, a kettő nem épp kompatibilis egymással, csak rá vagyunk kényszerítve az egér és a billentyűzet használatára, amit ennyi idő után már megszoktunk és beletörődtünk.

Én abban a speciális helyzetben vagyok, hogy egerem sincs, van egy trackpadem (Mac-es körökben ismert, túlméretezett tapipad), van egy kisméretű Wacom táblám és egy billentyűzetem. A legtöbb tevékenységhez ez ideális, egyedül a Lightroomhoz hiányzik az egér. A trackpaddel úgy lehet csúszkát húzogatni, hogy három ujjamat teszem rá és jobbra-balra húzkodom. Mivel a csúszkák picik, ezért ez elég érzékeny, nehéz finoman használni. Egérrel talán kényelmesebb volt régen, de azóta próbáltam és már egérrel sem az igazi, annyira elszoktam tőle. A digitalizáló táblával ugyanez a baj, ráadásul picit macerás az átváltás a trackpad és a tábla között. A tollat ugyan balkézzel fogom, a trackpadet meg jobbkézzel használom, de a trackpadnél az egérpozíció relatív, a táblánál meg abszolút (ezt most nem fejtem ki bővebben, aki használt már táblát az tudja miről beszélek). Ráadásul nincs harmadik kezem, amivel a billentyűzetet kezelhetném.

Miután újra felröppent a MIDI controller sztori  (nem keverendő össze a keverőpulttal!) egy fotós fórumon, beleástam magam a dologba. Amíg régen Paddy szoftver volt egy Behringer MIDI controllerrel (és iPad kompatibilitás ígérettel), addig ma már számos megoldás létezik. Van olyan is, amit kifejezetten Lightroomhoz találtak ki, ez a moduláris felépítésű Palette Gear, ebből annyi gombot, tekerőt és potmétert veszünk és csatolunk össze, amennyit akarunk, olyan elrendezésben, ahogy akarjuk. Csakhogy ez elég drága buli. A Paddy mellett már létezik Knobroom nevű szoftver is, tudtommal a Paddy Windowsra van, a Knobroom pedig Mac-re, de mindkettő szoftver lényege, hogy segít összekötni a controllert a Lightroommal. Ugyanakkor ott van a MIDI2LR nevű progi is, ami ugyanezt csinálja és elérhető Winre és Macre is. Amikor ezek a történetek elkezdődtek, még Lightroom 3 volt a piacon, azóta már Lightroom 6-nál (és CC-nél) tartunk, így az idő próbáját is kiállták ezek a szoftverek, ugyanis frissültek és támogatják az új LR verziókat is. A legszebb az egészben pedig az, hogy mindegyik szoftver INGYENES!

Így nincs más hátra, csak egy MIDI controllerre kell költeni. Amikor a Paddys cikk megjelent, egy – a cikkben említett – Behringer MIDI controller emlékeim szerint 70-80ezer Forint körül mozgott. Ma már ritka mint a fehér holló. Tévedés, ma is lehet kapni, 100ezer Ft körül van. Ennek az a lényege, hogy motorizált potméterei vannak, tehát a potik mindig beugranak az akutális Lightroom pozícióba, ha átváltunk egy másik képre. Ma már azonban vannak olcsóbb megoldások is, és kiderült, hogy nincs szükség a drágább (és meghibásodásra nagyobb esélyű) motorizált potméterekre. Az egyik megoldás az ún “pick up” technológia, állítólag a MIDI controllereknél ez bevett szokás (nem vagyok zenész, fogalmam sincs). Ennek lényege, hogy a potméterek maguktól nem mozognak, csak kézzel lehet állítani őket, viszont ha egy másik képre váltunk a Lightroomban, a potméterek addig érzéketlenek maradnak, amíg fel nem csavarjuk őket a Lightroomban látható értékre. Ha elérték azt, felveszik (pick up) a funkciót és utána már együtt mozog a potival a LR csúszka.

Remélem sikerült érthetően leírni, ha nem, itt egy példa: Egy képen a szaturáció ugye -100 és +100 érték között mozog, a gyári alapállás 0. A potméter is középen van, lehúzzuk nullára, vagyis a potit középállásból lehúzzuk teljesen, így a kép szaturációja lemegy -100-ra. Átváltunk a következő képre, ahol a szaturációhoz még nem nyúltunk, tehát a csúszka a Lightroomban 0-n áll. A potméterünk viszont lent van a -100-as állásban még az előző képről. A motorizált potméter ilyen esetben (következő képre váltáskor) visszaugrik középső pozícióba, a pick-up potméter pedig úgy működik, hogy elkezdjük feltolni a középső állásba, ám a Lightroom erre még nem reagál. Amint a potméter eléri a 0 pontot, ahol a Lightroom csúszka is áll, összekapcsolódik a kettő és onnantól együtt mozog a potméter és a Lightroom csúszka.

A másik megoldás a digitális tekerő, melynek nincs végállása, körbeforog és LED-ek jelzik az állapotát. Ez a legegyszerűbb módszer, váltogatunk a képek között, a tekerőknél látható LEDsor pedig úgy változik, amilyen állásban a csúszkák vannak a Lightroomban az adott képen.

A legnagyobb mákunk pedig az, hogy létezik egy Novation Nocturn nevű picike MIDI controller, mely így működik és támogatja a Paddy, a Knobroom és a MIDI2LR szoftver is, ráadásul eredetileg sem volt túl drága ez a controller (40ezer Ft körül ment, amikor még aktív termék volt), de mivel már kifutott termékről beszélünk, ezért itt-ott (eBayen, Amazonon stb) 15-20ezer Forint körüli áron szerezhető be. Ez igazán nem sok pénz, ha utána lényegesen könnyebb, ergonómikusabb és gyorsabb lesz a fotók feldolozása általa.

Én már megrendeltem a sajátomat, ha lesznek használati tapasztalatok, mindenképpen megosztom a nagyérdeművel.

UPDATE: időközben megszületett a nagy MIDI Controller tesztcikk, mely ide kattintva olvasható.

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot
  • Arf

    Megérkezett?

    • Épp tegnap! Brutál jó, hamarosan lesz cikk róla!

      • Arf

        Hétfőn nekem is (találtam egy magyarországit), beüzemeltem nagy nehezen és vegyesek az érzéseim. Win10, lr5.7.1 alatt nem működik a midi2lr, lr cc-n megy, ott viszont a wacom toll “laggol” a csúszkákon a cc megjelenése óta. Pedig az is kell, mert csak a basic palettát programoztam a nocturn-ra. A paddy fejlesztése meg lemaradt lr4-nél, el sem indul… A pick up idegesít (kikapcsoltam, de sem tökéletes), a tekerők meg túl gyors mozdulatra elvesztik a fonalat.
        Várom a cikket! :)

        • Én Mac-en használom. A Midi2LR elsőre bugos volt (funkciót váltott időnként 1-2 tekerő), de aztán újra kezdtem az egészet, és manuális adtam meg a tekerők azonosítóit (CC01-től CC30valahányig kb), és csak ezután adtam hozzá a funkciókat a midi2lr-ben. Így már jól működik, valszeg elsőre kavarás volt és azonosító-ismétlés volt a rendszerben. Valóban, a túl gyors mozdulatokat annyira nem szereti, de ez engem nem zavar, nem kell gyorsan tekerni (azért túl lassan se, mondom nálam nem zavaró). A Wacom tollam nekem nem tojt be pedig én is LR CC-t használok, de én tollal nem szeretem használni a Lightroomot, mert nem elég érzékeny. A Curves görbéken a kontrollpontokat például tollal nem is tudom használni mert nem reagál vagy csak nagyon akadozva (végülis laggol ha úgy vesszük, de rendszerint nem is reagál). A pickupot én sem tudtam kikapcsolni, de nem is szabad, mert a tekerőknél előfordul, hogy nem veszik fel az értéket ha képet váltok (főleg olyankor ha más perifériával nyúlok bele a LR-mal), így ilyenkor marad a pick-up technológia, hogy működjön. A középső cross-fadernél meg ugye csak a pick-up játszik. Szóval kisebb hibái ellenére nekem tetszik, annak örülnék, ha mutatná egy kijelző, hogy melyik Page-en vagyok, de ezt többen is leírták/elmondták a neten, akik ilyet használnak. Nálam az első Page a “főoldal”, a másodikat megjegyzem, a harmadik-negyedik-ötödik pedig a H/S/L 8-8-8 csúszkája a Lightroomban látható sorrendben így azt is meg lehet jegyezni. Ezzel a módszerrel még nem veszek el a Page-ek között.
          De köszi hogy leírtad, így teljesebb lesz majd a tesztcikk :)

          • Ja és kipróbáltam – volna – a Knobroomot is, de azt mint kiderült macerásabb telepíteni és konfigurálni, cserébe viszont jóval több funkciót lehet társítani a controllerhez, mint a midi2lr-ben. Utóbbinál ha jól tapasztaltam állandóan futnia kell a midi2lr proginak, a Knobroom meg megoldja szerintem pluginból.

          • Arf

            Az egyik tekerőre (első lap, első tekerő) rátettem a wb-t. 4268 > 4646 > 5024 > 5402 K lépésekben állítja azt, ami nem valami finom lépésköz. Az edit mapping ablak range fülénél be lehet állítani, hogy mettől meddig állítsa ezt a paramétert, illetve hogy egy lépést mekkora tekeréssel lehessen állítani (point x size), viszont magát a lépésközt (vagyis a fenti ~400 K-es értéket) nem. Legalábbis én nem találom…

          • Igen az nálam is problémás volt, de valszeg azért mert az a csúszka nem lineáris. Ha megnézed, felmész 10.000K fölé és ott már teljesen más lépésközök vannak, mint mondjuk 3000 és 10.000 között. Valszeg ezzel a változó paraméterű csúszkával nem tud mit kezdeni a MIDI controller. Ugyanilyen például az ecset eszköz méretének csúszkája, az is egy darabig tök finoman állítható, aztán – asszem 72-ről 73-ra állítva – nagyon nagyot ugrik és utána jóval nagyobb lépésekkel növekszik.