Kivesézzük a Phase One szoftvereit – 2,5. rész

A Phase One katalogizáló alkalmazásának bemutatása után aktuális cikkünkben belevágunk a cég legfőbb szoftverének, a Capture One Pro 8-nak bemutatásába, mely egy – az Adobe Lightroomhoz hasonlóan – katalogizáló és RAW-feldolgozó szoftver, amit professzionális felhasználásra szánt a gyártó. Biztosíthatok mindenkit, hogy az az állítás, miszerint a Lightroom a konzumer, a Capture One pedig a professzionális RAW-feldolgozó szoftver, abszolút helytálló megállapítás. Nem túlzás, ha azt állítom, olyan funkciókat, szolgáltatásokat és képminőséget fogtok tapasztalni, amiről eddig csak álmodtatok! Mivel a szoftver elég komplex, annak bemutatását több cikkre bontjuk. Elsőként a katalogizálás funkciót mutatjuk be.

Mindenekelőtt elmondanám, hogy a korábbi Capture One felhasználók számára is érdekes lehet ez a cikksorozat, ugyanis a Capture One Pro 8 verzió ez év szeptemberi megjelenésével olyan új funkciók jelentek meg a programban, ami korábban nem volt és egynémelyiket esetleg irigyelhették is a Lightroom felhasználóktól. Ilyen új feature a katalógusok megjelenése a sessionök mellett, a helyi ecset mód (Layeres!), a RAW file-ok virtuális másolata, a filmszemcsézet hozzáadása, a LiveView mód vezetékes fotózás esetén, a Clarity csúszka paraméterezhetősége, a stílusok és presetek bevezetése, a testreszabható kezelőfelület, az automatikus lencsekorrekció, illetve a webgaléria létrehozásának lehetősége. Még régebbi felhasználóknak a Capture Pilot is újdonság lehet.

A C1-t még nem ismerő fotósok számára már az előző bekezdésben is lehet pár dolog, ami feltűnést kelt. Valóban, olyan funkciókat tud a Capture One, amit a Lightroom helyenként még csak meg sem közelít.

  • Több gépen dolgoznál ugyanazon fotókon? Vagy esetleg retusőrt is bevennél a munkába? Oszd meg a katalógusodat, vagy csak egy bizonyos részét és máris lehet másik gépen folytatni a munkát, majd visszaimportálva az eredeti gépen látni a módosításokat.
  • Vezetékkel monitorra/laptopra kikötve fotózol, de a nyers képeket nem szívesen mutogatod az ügyfélnek, ráadásul a képkivágás is más lesz a végleges terméken? Az első ily’ módon készült képet vágd meg, színezd, effektezd, hogy közelítsen a majdani végleges látványvilághoz, majd exponálj tovább. A Capture One minden új képre ráhúzza majd az első kép beállításait, képarányt, kivágást, expozíció, kontraszt és színbeállítást, így az ügyfeled már azt a hangulatot láthatja viszont élőben, amit te szeretnél. Ha akarod, mindezt egy fotelbe leültetve, iPaddel a kezében.
  • Szeretnéd, ha az ügyfeled válogatná ki a teljes képanyagból, hogy mit retusálj? Vagy éppen az ifjú párnak kellene 600 képből kiválasztania, hogy mely képek kerüljenek a fotókönyvbe? A Capture One csinál neked egy ideiglenes webgalériát, amin az ügyfél meg tudja jelölni a kiválasztott fotókat, amit te automatikusan látsz otthon a katalógusodban. Ha kikapcsolod a webgalériát, ő már nem látja az esetlegesen félkész fotókat, csak annyi ideig látta, amíg kiválogatta a szükségeseket.
  • Ha hazaérsz egy munkából, a biztonság kedvéért egyből két helyre másolod le a fotókat? A Capture One-ban mindez egy gombnyomás és letárolásra kerül a memóriakártyáról a fő képanyag, és a backup is egy külön vinyóra.

Ilyen és még számos egyéb funkcióval kényezteti a Capture One a felhasználóit. Nem gondoltátok volna… Isten látja lelkem egy fillért sem kaptam a Phase One-tól, vagy bármely viszonteladójától ezekért a cikkekért, csupán csak annyi történt, hogy magam is meglepőtem milyen fejlett programmal van dolgom. És akkor még nem beszéltünk a kivételes képminőségről, amit ez a program nyújt. Ja de, beszéltünk, volt nemrégiben egy cikk “Leveri a Capture One a Lightroomot?” címmel, ott már pedzegettük a különbséget. Olvassátok el addig is, amíg készül a cikksorozatunk következő része, ugyanis ezt a cikket már úgy teledumáltam, hogy inkább nyitok egy újat a teszt elkezdéséhez. Ez volt a teaser, folyt. köv…

Kivesézzük a Phase One szoftvereit (itt egyben):

Szerző: Korecz Márk

Reklámfotózásban és vállalati fotózásban foglalkoztatott alkalmazott fotográfus, a FotóSarok Blog, továbbá az egyetlen stúdióvilágítással foglalkozó, hazai blog alapító szerzője.

Oszd meg ezt a posztot